Διάβαζα προχθές αυτό το άρθρο στο BBC Capital το οποίο και με προβλημάτισε πολύ. Η καινούργια μόδα στα coffee shops τόσο στην Αμερική ,όσο και στην Αυστραλία έχει πάει πολύ παρακάτω από το 3rd και 4th wave cafes για τα οποία μιλάμε εμείς εδώ στην Ελλάδα. Έκεί έχουμε το trend των ‘zero tolerance’ και ‘no addition policy’ cafes. Δηλαδή? Μαγαζιά που πουλάνε καφέ με αυστηρούς κανόνες κατανάλωσης, απαγορεύουν δηλαδή την προσθήκη γάλακτος ή ζάχαρης στο ρόφημα που προσφέρουν. Σε αυτά τα trendy cafes , o καφές προσφέρετε προς κατανάλωση μόνο σκέτος.
Φυσικά οι ιδιοκτήτες των cafes προσπαθούν να περάσουν την φιλοσοφία τους πίσω από αυτήν την κίνηση. Ποια είναι αυτή??? Πως τολμά κάποιος να βεβηλώσει την γεύση του καφέ που έχουν φέρει από την άλλη άκρη της γής και έχουν εκχύλιση με την ακρίβεια ενός νευροχειρούργου, προσθέτοντας γάλα ή ζάχαρη. Πως θα γευτεί τις περίπλοκες και πολυδιάστατες νότες της καραμέλας, κίτρου, γιασεμιού, κανέλας και μοσχοκάρυδου ο εκλεπτυσμένος ουρανίσκος του καταναλωτή. Η εκτίμηση της πρώτης ύλης πρέπει να υπερισχύει πάνω από κάθε προσωπικό γούστο ή συνήθεια. Πρέπει όλοι να μάθουν να εκτιμούν τους καφέδες speciality με τον ενδεδειγμένο τρόπο που τους κρίνει ένας γευσιγνώστης: ΣΚΕΤΟΥΣ,xωρίς να αλλοιωθούν τα πρωτογενή γευστικά χαρακτηριστικά. Αυτό βέβαια το trend στον κόσμο του καφέ ,ακολουθεί ένα γενικότερο trend σε όλα τα κομμάτια της εστίασης, για παράδειγμα τα τελευταία χρόνια όλα και περισσότερα μαγαζιά στο Λονδίνο αρνούνται να σερβίρουν steak well done, φοβούμενοι ότι καλύπτονται τα εξαιρετικά γευστικά χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου ποιοτικού κρέατος.
Αναρωτιέμαι μήπως το έχουμε λίγο παρατραβήξει? Ως λάτρης του καφέ, επαγγελματίας στον χώρο εδώ και μία 20 ετία , συν της 3 γενιές οικογενιακής παράδοσης στην πλάτη ,θα έλεγα ότι έχουμε αρχίσει να υπερβάλουμε. Πολύ φοβάμαι ότι αυτά τα trend του σνομπισμού, μάλλον θα απομακρύνουν τους καταναλωτές από την ουσία της κατανάλωσης ενός ποιοτικού καφέ. Ο σεβασμός στο γούστο ή στη συνήθεια του καταναλωτή δεν πρέπει να σταματήσει να υφίσταται. Η δικιά μας δουλειά ως επαγγελματίες είναι να του προσφέρουμε ένα ειλικρινές ποιοτικό προϊόν ‘honest coffee’ , να τον εκπαιδεύσουμε γύρω από τις γευστικές ιδιαιτερότητες του καφέ, την προέλευση του τόσο γεωγραφική ,όσο και κοινωνική και να τον αφήσουμε ελεύθερο να τον απολαύσει σύμφωνα με την προσωπική του γούστο. Ο ρόλος μας δεν είναι να επιβάλλουμε αυτό που θεωρούμε εμείς ποιοτικό, αλλά αφού αποκωδικοποιήσουμε μπροστά του τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτού που πάει να γευτεί, να αφήσουμε με σεβασμό τον καθένα να απολαύσει το ρόφημα του όπως επιθυμεί!! Αυτό είναι η δημοκρατία στον καφέ vs την δικτατορία των ‘ειδικών’.
LINK: http://www.bbc.com/capital/story20190402-these-coffee-snobs-ban-milk-and-sugar